Επικαιρότητα

Δεν θα περάσει! Το κυβερνητικό προσχέδιο για το ασφαλιστικό είναι απλώς απίστευτα ακραίο

07/01/2016

Τομή - Αυτόνομο Δίκτυο Μηχανικών

Αναδημοσίευση από www.tomi-adm.gr

Παραθέτουμε σημεία από το διαρρεύσαν κυβερνητικό προσχέδιο, το οποίο βρήκαμε από τη Συσπείρωση Αριστερών Μηχανικών, όπως και μερικές από τις σημειώσεις, για το νέο ασφαλιστικό, με την υπόμνηση ότι πρόκειται για την κυβερνητική πρόταση προς τους “θεσμούς”, η οποία είναι πολύ πιθανό να αλλάξει προς το χειρότερο με βάση όσα έχουμε ως τώρα δει στις “διαπραγματεύσεις”. Αν το νομοσχέδιο αυτό περάσει, θα διαλυθεί ο κλάδος των μηχανικών, αφού συνθλίβει τους περισσότερους εργαζόμενους που δουλεύουν στον ιδιωτικό τομέα με υποκρυπτόμενη σχέση εξαρτημένης εργασίας (voucher και μπλοκάκια), τους ελεύθερους επαγγελματίες, τους ανέργους, ενώ αυξάνει συνολικά τα όρια ηλικίας, και μειώνει τις συντάξεις. Θα έχουμε φαινόμενα μαζικών διαγραφών από το ΤΕΕ και θα διογκωθεί το κύμα μετανάστευσης των νέων επιστημόνων.

Οι κυρίως αλλαγές αρχίζουν από 1/1/2017. Το νομοσχέδιο, ακόμα και αν παραμείνει σε αυτή τη μορφή, πρέπει να ανατραπεί, και σε αυτό πρέπει να εμπλακούν και όλοι οι φορείς των μηχανικών. Η Ανοιχτή Συνέλευση Μηχανικών καλεί για το λόγο αυτό σε συνέλευση όλων των συνασφαλισμένων στο ΕΤΑΑ τη Δευτέρα 11/1, στις 18.00 στο αμφιθέατρο του ΤΕΕ

 

Εισφορές

Οι εισφορές διαμορφώνονται ως εξής:

  • Kύρια Σύνταξη: 20% (για τους μισθωτούς με σύμβαση εργασίας 13.33% εργοδότης, 6.67% εργαζόμενος), όπως περιγράφεται στα άρθρα 52-53.
  • Εφάπαξ: 4%, επιβαρύνει μόνο τον ασφαλισμένο σε κάθε περίπτωση (άρθρο 17).
  • Επικουρική: 7.5% (για τους μισθωτούς με σύμβαση εργασίας: 4% εργοδότης, 3.5% εργαζόμενος)  (άρθρο 51).
  • Υγεία: 7,1% (παροχές σε είδος 6.45%: (2.15% εργαζόμενος, 4.3% εργοδότης), παροχές σε χρήμα: 0.65% (0.4% εργαζόμενος, 0.25% εργοδότης), 6.95% για ελεύθερους επαγγελματίες (άρθρο 57)

Σύνολο για τους αυτασφαλισμένους: 20% + 4% + 7.5% +6.95% = 38.45% επί του φορολογητέου εισοδήματος. Το εισόδημα επί του οποίου θα υπολογίζεται ο φόρος, θα προκύπτει πιθανότατα έπειτα από την αφαίρεση των εξόδων και των εισφορών από το συνολικό εισόδημα. Άγνωστο παραμένει αν τα νέα αφορολόγητα όρια  θα παίζουν κάποιο ρόλο ελάφρυνσης στον προσδιορισμό των εισφορών, καθώς αναμένονται και αλλαγές στο φορολογικό μέσα στις επόμενες μέρες. Να σημειώσουμε πάντως, ότι αυτή τη στιγμή για τους ελεύθερους επαγγελματίες, ο φόρος είναι στο 26% των καθαρών εισοδημάτων (μετά την αφαίρεση εξόδων και εισφορών), ενώ προστίθεται στη φορολογία και το τέλος επιτηδεύματος, και 2% για την ειδική εισφορά αλληλεγγύης.

Εν τω μεταξύ, οι εισφορές έχουν κάτω όριο, ακόμα και για όσους έχουν μηδενικά εισοδήματα, αφού υπολογίζονται στη βάση του βασικού μισθού του άγαμου άνω των 25 ετών (άρθρο 52, σήμερα 586 ευρώ το μήνα), δηλαδή τουλάχιστον 2823 ευρώ το χρόνο (εφόσον ο υπολογισμός γίνει στο 12μηνο). Το άνω όριο υπολογίζεται στο 10πλάσιο του κάτω ορίου.

Για να το πούμε με ένα απλό παράδειγμα, ένας νέος μηχανικός κάτω 5ετίας που έπαιρνε 1000 μικτά το μήνα, από 2070 ευρώ το χρόνο (χωρίς ειδική προσαύξηση), θα βρεθεί να πληρώνει 4614, έχοντας στην πραγματικότητα μείωση 210 το μήνα στο μισθό του.

Επιπλέον παραδείγματα εισφορών με βάση το νέο τρόπο υπολογισμού μπορείτε να δείτε εδώ

Συντάξεις

Η σύνταξη χωρίζεται πλέον σε ένα τμήμα “εθνικής σύνταξης” το οποίο θα συνδέεται με την πορεία της οικονομίας (sic) και ένα δεύτερο που προκύπτει αναλογικά από τις εισφορές. Τα όρια ηλικίας συνταξιοδότησης πάνε πλέον στα 40 χρόνια ασφάλισης με συμπληρωμένα τα 60 έτη ηλικίας, διαφορετικά στα 15 χρόνια με συμπληρωμένα τα 67.

Το αναλογικό μέρος της σύνταξης δεν θα υπολογίζεται στα καλύτερα ή στα τελευταία χρόνια του εργάσιμου βίου, αλλά στο μέσο όρο του (άρθρο 8) με το αθροιστικό ποσοστό αναπλήρωσης στα 40 χρόνια να φτάνει το 46.73% των μέσων απολαβών. (πίνακας άρθρου 8)

Το ΕΚΑΣ καταργείται σταδιακά (άρθρο 4) ενώ και σε άλλες διατάξεις επισημαίνεται η διαρκής αίρεση υπό την οποία θα τελούν μια σειρά απολαβών, πάντα σε συνάρτηση με τα δημοσιονομικά της χώρας. Η εισφορά υγείας των συνταξιούχων ανέρχεται στο 6% (άρθρο 58).

Όλο το επικοινωνιακό παιχνίδι της κυβέρνησης έχει στηθεί για να πείσει ότι δεν θα περικοπούν οι συντάξεις (άρθρο 15), ενώ στην πραγματικότητα οι συντάξεις που δεν περικόπτονται είναι όσων έχουν ήδη συνταξιοδοτηθεί την 31/12/2015. Στους μελλοντικούς συνταξιούχους οι μειώσεις κυμαίνονται από 15% ως και 30%, κυρίως λόγω της κλιμάκωσης των συντελεστών αναπλήρωσης στα έτη ασφάλισης.

Ενοποίηση των ταμείων και “αξιοποίηση αποθεματικών”

Στο κεφάλαιο Δ’ του προσχεδίου (άρθρα 19-44) περιγράφεται η ενοποίηση όλων των ταμείων σε ένα ταμείο, τον Εθνικό Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης (ΕΦΚΑ) που θα στηθεί με βάση το ΙΚΑ, με ιδιαίτερη βαρύτητα στο άρθρο 34 που αφορά τη στελέχωση των υπηρεσιών που θα διαχειρίζονται τις ληξιπρόθεσμες οφειλες. Επίσης συστήνονται δύο εταιρίες αξιοποίησης της περιουσίας των ταμείων (η οποία προφανώς ενοποιείται), μια για τα ακίνητα (άρθρο 61) και μία για τα αμοιβαία κεφάλαια (άρθρο 62). Δεν θέλουμε να προδικάσουμε τι θα συμβεί με τα εναπομείναντα (διασωθέντα από PSI και ανακεφαλαιοποιήσεις της Attica Bank) αποθεματικά του ΤΣΜΕΔΕ, αλλά είναι μάλλον σαφές από το πνεύμα των υπόλοιπων διατάξεων.

Άλλες διατάξεις

Για να είναι ακόμα πιο ισχυρό το εισπρακτικό σύστημα, ενοποιούνται οι έλεγχοι χρεών σε εφορίες και ασφαλιστικά ταμεία, και φαίνεται να ενοποιούνται και οι ενημερότητες (ασφαλιστική-φορολογική, άρθρο 59).

Καταργείται η έκπτωση για τους ασφαλισμένους του ΕΤΑΑ κάτω της 5ετίας (άρθρο 53/7), ενώ για το 2016 διατηρούνται οι εισφορές που ίσχυαν και το 2015. Τα επόμενα δύο ειδοποιητήρια θα εξαρτηθεί επομένως τι θα γράφουν από το εάν θα εφαρμοστεί ή όχι η κατάργηση της διάταξης Στρατούλη. Αν και δεν είναι αρκετά σαφής η διατύπωση στο άρθρο 56/1 που αφορά το χρόνο καταβολής των ασφαλιστικών εισφορών, φαίνεται ότι οι πρώην ασφαλισμένοι στο ΕΤΑΑ θα τις καταβάλουν μηνιαίως.

Μια σειρά συμβουλίων που συστήνονται, όπως το Εθνικό Συμβούλιο Κοινωνικής Ασφάλισης (άρθρο 2/3) θα λειτουργούν κανονικά ακόμα και αν κάποιοι από τους συμμετέχοντες φορείς δεν στείλουν αντιπροσώπους. Έτσι, η κυβέρνηση προλαμβάνει πιθανές προσπάθειες “μπλοκαρίσματος” της εφαρμογής του πλαισίου που ετοιμάζει από επί μέρους φορείς.

Άγνωστο τι θα γίνει με τις ήδη καταβληθείσες ειδικές εισφορές ταμείων (πχ Ειδική Προσαύξηση στο ΤΣΜΕΔΕ). Υπάρχει μια πρόβλεψη στο άρθρο 10/3 του προσχεδίου, που αναφέρει ότι «Στην περίπτωση ασφαλισμένων μισθωτών οι οποίοι, υπό την ισχύ του προϊσχύοντος νομοθετικού καθεστώτος κατέβαλλαν εισφορές ανώτερες από αυτές του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ, όπως και στην περίπτωση ασφαλισμένων που θα καταβάλλουν εθελοντικά εισφορές ανώτερες από τις προβλεπόμενες στο νόμο αυτό, η σύνταξη προσαυξάνεται κατά ποσοστό που θα ορισθεί με απόφαση του Υπουργού Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, μετά από εισήγηση της Εθνικής Αναλογιστικής Αρχής, βάσει σχετικής οικονομικής αναλογιστικής μελέτης.»

Μια ακόμα διάταξη που ίσως σχετίζεται, αφορά την παράγραφο 4 του άρθρου των επικουρικών (51/4) “Εισφορές που καταβλήθηκαν νόμιμα δεν επιστρέφονται